RODEK TYGONIA RECITAL PRYWATNY - występ solowy- kameralny recital GITARA KLASYCZNA
Oktavia Bujnowicz
i jej Trzy Gitary
CZWARTEK – SALON – PRACOWNIA- TWÓRCOWNI FORMA T - kilkunastu słuchaczy
wtłoczyło się miedzy sztalugi a stoły do rysowania w podziemiach/ przyziemiu
filii Biblioteki Śląskiej na ulicy Ligonia. Spotkanie miało być „rodzinne-
nieoficjalne”
Oktavia – przedstawiła nam kilka swoich ulubionych gitar, każda opatulona w
pokrowcu/ pudle, Oktavia -Eteryczna Istota- opowiadała co zagra i
dlaczego akurat na tej gitarze, opowieść o historii gitary i to już było ciekawe,
a kiedy „trąciła struny” nasza pracownia zamieniła się w KRAINĘ NIE-TU, GDZIEŚ
WYŻEJ…poszybowaliśmy- CHMURY WYSOKIE
mury biblioteczne tym razem wchłaniały dźwięki razem z nami
może uda się kontynuować takie co miesięczne
SPOTKANIA MUZYCZNE OCZYMA USZY I DUSZY – SŁOWO – DŹWIĘK – OBRAZ „
salon Twórcowni
https://www.facebook.com/people/Oktavia-Bujnowicz/100009061325959/
Benjamin Britten (1913 – 1976) Nocturnal after John Dowland op. 70
Oktavia Bujnowicz (@oktavia_bujnowicz) • Instagram photos
...https://www.instagram.com ›
https://www.youtube.com/watch?v=G4F3s7t7E6I
Oktavia Bujnowicz. Musician. ▪︎classical guitarist ▪︎born in
Poland ▪︎19 years old. youtu.be/eEvOSTu2eK4. Italy 's profile picture. Italy.
https://www.forum-gitarre.at/index.php/12-hauptkategorie/138-bujnowicz-curriculum-d
Gitara (wł. chitarra) – instrument muzyczny z grupy strunowych szarpanych z pudłem
rezonansowym, gryfem i progami na podstrunnicy. Zazwyczaj ma 6 strun, lecz
można spotkać również gitary z czterema, pięcioma, siedmioma, ośmioma,
dziesięcioma lub dwunastoma strunami. Instrument ten odgrywa ważną rolę w
muzyce bluesowej, country, flamenco, rockowej ...Instrument ten transponuje o
oktawę w dół, tzn. wszystkie dźwięki zapisane w nutach brzmią na gitarze oktawę
niżej niż wynikałoby to z zapisu nutowego (np. najniższa struna to E, a zapis
nutowy jest wykonywany w kluczu wiolinowym jako e). Klucz wiolinowy z dopisaną
małą ósemką pod spodem nazywa się kluczem gitarowym. Gitary są wykonywane i
naprawiane przez lutników, najlepszej jakości instrumenty są nadal wykonywane
ręcznie bądź z dużym udziałem człowieka. Na gitarze gra się palcami (opuszkami
i paznokciami albo samymi opuszkami) lub kostką. Kostka jest przeznaczona
głównie do gry akordami na gitarze z metalowymi strunami (akustycznej,
elektrycznej). Istnieją również tzw. „pazurki” zrobione z metalu lub tworzywa
sztucznego, które nakłada się na palce. Pudło rezonansowe ma decydujący wpływ
na brzmienie instrumentu. Jego płytę wierzchnią wykonuje się z drewna o
najwyższych własnościach rezonujących – z reguły używa się świerku i cedru.
Nadaje się do tego jedynie drewno o drobnych słojach i całkowicie suche.
Wnętrze pudła rezonansowego jest ożebrowane dla wzmocnienia konstrukcji i ma
duży wpływ na brzmienie instrumentu. W płycie wierzchniej wycina się otwór
rezonansowy, wokół którego wykonuje się ozdobną rozetę. Bok oraz tył pudła
wykonuje się zazwyczaj z jednej lub dwóch sklejonych listew. Same struny gitary
wydają bardzo cichy dźwięk. Żeby uzyskać wystarczającą głośność, wibracje są
wzmacniane mechanicznie pudłem rezonansowym lub elektronicznie. Stąd główny
podział gitar na akustyczne i elektryczne. Znana współcześnie GITARA KLASYCZNA wywodzi
się od gitary barokowej, która w 2 poł. XVIII otrzymała szósty chór. Najstarszą
zachowaną sześciochórową gitarą jest instrument wykonany przez Francisco
Sanguino w 1759, zaś pierwszą publikację na ten instrument wydał Antonio
Ballesteros pt. Obra para guitarra de seis órdenes w 1780. Taka gitara
zyskiwała popularność od lat 60. Następnie z chórów rezygnowano na rzecz
pojedynczych strun, w latach 80. lutnicy i gitarzyści włoscy i francuscy już
zdecydowanie preferowali pojedyncze struny. W ten sposób powstał instrument
znany wtedy jako GITARA HISZPAŃSKA (w odróżnieniu od gitary angielskiej), a
współcześnie jako GITARA ROMANTYCZNA lub gitara wczesnoromantyczna (ang. early
romantic guitar). Instrument był niezwykle popularny w pierwszej połowie XIX
w., wśród amatorów, na salonach, a także jako instrument koncertowy, aczkolwiek
nie był traktowany poważnie przez kompozytorów. Najbardziej cenionymi
gitarzystami-wirtuozami tej epoki, zwanej w historiografii muzycznej jako
"złoty wiek gitary", byli: Ferdinando Carulli, Fernando Sor, Luigi
Legnani, Matteo Carcassi, Johann Kaspar Mertz, Napoléon Coste, Giulio Regondi.
Najsłynniejszymi polskimi wirtuozami tego instrumentu byli: Feliks Horecki, Jan
Nepomucen Bobrowicz, Marek Sokołowski. Gitara rozwijała się następnie w 2 poł.
XIX w. Współczesny kształt nadał jej hiszpański gitarzysta i lutnik żyjący w
XIX wieku, ANTONIO DE TORRES JURADO (1817-1892). Jego najstarszy zachowany
instrument pochodzi z 1854. Z jego instrumentów korzystał największy europejski
gitarzysta późnoromantyczny, FRANCISCO TÁRREGA. Torres m.in. zwiększył menzurę,
zmienił kształt pudła rezonansowego oraz udoskonalił żebrowanie. Od 1946, po
wynalezieniu strun nylonowych, zaczęto z nich korzystać również w gitarze. Wyparły
one struny jelitowe. Gitara ma miękkie, nylonowe struny, na których dźwięk
wydobywa się palcami z paznokciem. Pozwala to na rozmaite techniki gry
niemożliwe do uzyskania za pomocą piórka, takie, jak tirando, apoyando,
arpeggio, tremolo, rasguado itd. Grający znajduje się w pozycji siedzącej, zaś
gitara zostaje oparta po kątem ok. 45 stopni na lewej nodze. Przechylenie gitary
uzyskuje się przez podniesienie lewej nogi przy pomocy podnóżka i położeniu
instrumentu na niej lub poprzez zastosowanie podgitarnika, który kładzie się na
swobodnie spoczywającą nogę, na którym oparta jest gitara. W gitarach
akustycznych drgania strun są przenoszone przez mostek do płyty wierzchniej.
Płyta ta, zazwyczaj wykonana ze sprężystego drewna (np. świerk, cedr), wprawia
w drgania powietrze, produkując dźwięk. wikipedia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz